Terug naar overzicht

Uitdagingen en kansen in coronatijden

08.12.2020

De economie kreeg het hard te verduren in 2020. Heel veel bedrijven werden gedwongen om te sluiten of om hun werkzaamheden radicaal te herzien. Bij Climatrix liep het gelukkig niet zo’n vaart. Maar toch zorgt corona ook hier voor de nodige problemen. En opportuniteiten, zo blijkt. In deze blog laten we het Climatrix team aan het woord om te vertellen hoe zij de afgelopen corona-maanden hebben ervaren.

Kim Vaessen: “Ik mis het persoonlijke contact”

Kim Vaessen (CEO): “De grootste uitdaging in deze tijden is om als team gemotiveerd te blijven en daarnaast omdicht bij onze klanten te blijven staan zonder dat je er fysiek bij bent. Voor corona was ik veel op de baan, ik ging naar werven, ik trok naar klanten om samen te brainstormen… Nu sta je ver van de markt af. Normaal zouden we nu bijvoorbeeld op een beurs staan. Dat mis ik. De vraag is dan hoe je toch van je kan laten horen. En dan ga je op zoek naar andere mogelijkheden. En kom je uit bij social media waar we vooraf al op inzetten, maar nu nog intensiever. De vrijgekomen tijd hebben we ook gebruikt om de toonzaal in orde krijgen. Ik ben ook bezig met implementatie van een nieuw ERP systeem. Ik gebruik de vrijgekomen tijd nu om dit écht goed voor te bereiden. In normale tijden was die tijd er wellicht niet. Dat is dus een pluspuntje aan corona.”

Climatrix verkoopt geen product maar een project

Geert Cardinaels is de New Business and Quality Driver van Climatrix. Tijdens de coronacrisis zat hij vooral thuis en ontdekte hij de efficiëntie van digitaal werken

Geert: “Ik heb de afgelopen maanden de meerwaarde van online vergaderingen, zoals Teams ontdekt. Tijdens de eerste lockdown mochten enkel de absoluut noodzakelijke verplaatsingen plaatsvinden. Toen was online vergaderen een ware redding voor ons! In de tweede lockdown mogen we in principe wel fysiek vergaderen, maar ik merk dat online vergaderen nu zo ingeburgerd is dat veel van mijn klanten (architecten, adviesbureaus) het op die manier blijven doen. Wanneer klanten grote technische uitdagingen hebben, ga ik natuurlijk wel nog ter plekke kijken. Maar bij onze eigen ploegen lossen we dat op met Teams. Ik spaar hierdoor een pak tijd uit die ik dan weer in andere projecten kan steken. Een win-win dus!”

Steven Verjans: “Ondersteuning blijven bieden”

Steven Verjans is de Sales Driver bij Climatrix. Normaal zit hij veel op de baan om klanten te maken of om klanten te bezoeken. Nu zit hij voor 99% thuis en dat gaat hem niet altijd even gemakkelijk af.

Steven: “Ik heb nu in feite een kantoorjob. Ik communiceer nu online met mijn klanten, vooral via mail en telefoon. Met digitale communicatie win je wel tijd uit, maar je bouwt er geen langdurige relatie mee op en dat mis ik enorm. Tijdens de eerste lockdown heb ik al mijn energie gestoken in het helpen van mijn klanten. Zij waren blij dat ze dankzij onze ondersteuning konden blijven werken en een inkomen genereren. Ook voor onszelf was dat een goede zaak want we zijn op die manier ondanks corona kunnen blijven groeien. De gewonnen tijd hebben we ook gebruikt om de interne processen en de workflow te verbeteren zodat we onze klanten nog beter, sneller en accurater kunnen bedienen.”

Christel Jacobs: “Veel extra HR werk”

Christel Jacobs is als Master in Finance & HR verantwoordelijk voor de boekhouding. Maar ook het personeelsbeleid zit in haar takenpakket en die verantwoordelijkheid woog en weegt zwaar door in deze coronatijden.

Christel: “De opvolging van de constant veranderende wetgeving op vlak van Human Resources is vrij intens. Corona zorgt ook voor een bijkomende administratieve rompslomp, bijvoorbeeld de papieren in het bedrijf die de ploegen nodig hebben om verplaatsingen te maken, de interne communicatie in verband met de coronamaatregelen, of de infobundeltjes voor op de werf die in de vrachtwagens moeten liggen … het komt er allemaal bij. In de eerste lockdown moest ik ook uitzoeken wie van thuis uit kón werken en wie niet. We zitten met een jonge ploeg waarvan nog veel medewerkers half in opleiding zitten. Die kon je ook niet zomaar naar huis sturen en hen van daaruit laten werken. Intussen zijn we verhuisd, zijn de kantoren groter en zitten we verder uit elkaar. Bovendien weet iedereen nu hoe het werkt. Wij hebben het geluk dat we nog veel werk hebben, dat de zaak blijft bollen.”

Danny Silkens: “Heksenketel van afspraken”

Danny Silkens is de In House Driver bij Climatrix. Hij is de acrobaat die iedere dag verschillende ballen in de lucht moet houden om een gestroomlijnde werking van de plaatsingsploegen te verzekeren. Op zich al een hectische job. En toen was er corona…!

Danny: “Dat kan je wel zeggen. Plots werd het een heksenketel met afspraken die vooruit- of achteruit moesten geschoven worden, ploegen die op werven aankwamen waar de isolatie nog niet gelegd was … Met de versoepelingen na de eerste lockdown werd het nog erger. Begrijpelijk, iedereen wilde terug aan de slag en de werven afwerken zodat we veel vragen kregen op zeer korte termijn. Een goede communicatie is op zo’n moment van levensbelang en gelukkig hadden wij die in het verleden al opgebouwd. Zowel met de leveranciers als met de klanten. Ik bel telkens de dag voordat we een plaatsing gaan doen naar de klant of de isolatie gelegd is, vanaf wanneer we binnen kunnen, waar we ons moeten aanmelden en dies meer. De afgelopen maanden waren enorm hectisch, maar het gaf me ook een drijfveer om creatieve manieren te vinden om onze klanten toch de beste service te blijven bieden.”

Conclusie: de kansen van corona

Nu dit bizarre jaar 2020 zo stilletjes aan ten einde komt, leek het ons een goed idee om eens terug te kijken op de uitdagingen – maar ook vooral de kansen – van de afgelopen maanden. Wie ons in het begin van het jaar verteld zou hebben dat we weken aan een stuk geen werf mochten betreden, hadden we vol ongeloof aangekeken. Toen we in maart geconfronteerd werden met de harde realiteit, was er ook effectief heel eventjes die verbijstering. Maar niet voor lang gelukkig, zoals je hierboven kon lezen! Het jaar 2020 mag dan wel een vreselijk jaar voor de economie zijn geweest, voor Climatrix was het ook een jaar waarin we getoond hebben hoe veerkrachtig we zijn. Ondanks alle miserie hebben we onze klanten kunnen blijven helpen om super mooie projecten te verwezenlijken. En daar draait het uiteindelijk om!